موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی
سرخط خبرها

۲۴ ساعت بعد مرگ مشکوک غلام رضا منصوری

  • کد خبر: ۳۱۲۳۴
  • ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
  • ۱
۲۴ ساعت بعد مرگ مشکوک غلام رضا منصوری
درباره غلام رضا منصوری که از اولین روز‌های شهرت تا لحظه مرگ ۲ هفته عجیب را گذراند.
محمدناصر حق‌خواه - در روز‌های اوج گرفتن دادگاه اکبر طبری، معاون اجرایی سابق قوه قضائیه، و تمرکز همه رسانه‌ها روی این پرونده و جزئیات دادگاه او، نام فردی به نام غلامرضا‌منصوری به عنوان یکی از افراد دخیل در پرونده طبری شنیده شد که متهم به دریافت ۵۰۰ هزار دلار رشوه و بعد هم فرار از ایران بود. این خبر که شبیه خبر‌های مشابه می‌توانست پس از چند روزی حاشیه آفرینی در سکوت فرو برود، به سرنوشت دیگری دچار شد. غلامرضا منصوری پس از انتشار نام و تصویرش در رسانه ها، با انتشار ویدئویی گفت که کار خلافی انجام نداده است و به علت انتشار گسترده ویروس کرونا قادر به بازگشت به ایران نیست و بلافاصله پس از اتمام این وضعیت به ایران برخواهد گشت و از خود دفاع خواهد کرد. این اظهار نظر شروع ماجرا‌های بعدی بود که در آخرین گام با خبر مرگ او همراه شد. خبری که باعث شد تا در این مطلب اتفاقات مربوط به غلام رضا منصوری، از روز‌های اول تا لحظه مرگ و ماجرا‌های پس از آن، را مرور کنیم.

سرشناس!
غلامرضا منصوری که تازه ۲ هفته پیش نامش بر سر زبان‌ها افتاد و با کمک فضای مجازی عکس و مشخصاتش در اختیار همه قرار گرفت، به ۲ دلیل، بیش از حالت عادی دیده شد. اول اینکه خلاف رویه کسانی که نا مشان به عنوان مفسد اقتصادی فراری از ایران شنیده می‌شود و بعد هم هیچ خبری از آنان نمی‌شود و به زندگی شان در خارج از کشور ادامه می‌دهند، قاضی غلام رضا منصوری سریعا فیلمی منتشر کرد و در آن خود را از همه اتهامات مبرا دانست و با اعلام خبر بازگشتش به ایران جو رسانه‌ای عجیبی برای خود ساخت. جو رسانه‌ای که به کمک شناخته شدن او بود برای اهالی رسانه بیشتر هم داغ شد. چرا که قاضی منصوری دوره زیادی از کارش در قوه قضائیه را مشغول برسی اتهامات و اتفاقات مربوط به رسانه‌ها و افراد رسانه‌ای بود و نقل خاطرات خوب و بد روزنامه نگاران از او در این ۲‌هفته قاضی منصوری را به یک مورد عجیب تبدیل کرد؛ مورد عجیبی که هر چه می‌گذشت عجیب‌تر هم می‌شد.

عجیب و عجیب‌تر
هرچند رفتار قاضی منصوری در انتشار فیلم از خودش عجیب بود و هر چند کشوری که برای رفتن از ایران انتخاب کرده بود -یعنی رومانی- کشوری نبود که افرادی با اتهامات شبیه او به آنجا بروند و هرچند که انتشار عکس‌هایی از او با چهره‌ای متفاوت ماجرا را عجیب‌تر می‌کرد، عجیب‌ترین اتفاق جایی افتاد که اعلام شد دولت رومانی و پلیس این کشور قاضی منصوری را بازداشت کرده است. پس از این بود که ۲ قضیه در رسانه‌ها مطرح شد. یکی شکایت بعضی روزنامه نگاران در خارج از کشور و احتمال بررسی اتهامات او در دادگاهی در کشور رومانی یا آلمان. خبر دیگر هم پیگیری پلیس ایران از طریق اینترپل و درخواست دولت رومانی از ایران برای تحویل مدارک و مستندات علیه منصوری برای بازگرداندن او به ایران بود. خبر بازگشت یک متهم به فساد مالی سال‌ها بود که به یک لطیفه تبدیل شده بود و هر فراری فاسد اقتصادی که از ایران می‌رفت به موجودی تقریبا دست نیافتنی برای همیشه تبدیل می‌شد. این اتفاق همان قدر عجیب بود که احتمال محاکمه قاضی منصوری در دادگاهی در کشوری دیگر و به جرمی که دقیقا معلوم نبود چیست عجیب بود. اما همه این عجایب و مهلت دادن‌ها و صحبت از امکان برای بازگشت او به ایران با خبری از بین رفت. خبری که خود یک داستان دنباله دار را از ۲‌روز پیش آغاز کرده است.

پرت شدن یا پرت کردن؟
هرچند که فعلا دولت‌ها موضع گیری رسمی یا اظهار نظر محکمی درباره خودکشی یا قتل غلامرضا منصوری نداشته اند، رسانه‌ها و روزنامه نگاران داخلی و خارجی هر کدام فرضیاتی را مطرح کرده اند که البته همه در حد حدس و گمان است. عده‌ای از احتمال قتل او به دست مافیایی که نمی‌خواسته است اطلاعات احتمالی منصوری در جایی فاش شود گفته اند؛ روزنامه نگارانی در داخل احتمال قتل او توسط سازمان منافقین را مطرح کرده اند؛ عده‌ای هم با توجه به عکس‌هایی از هتل محل اقامت او خودکشی را محتمل دانسته اند.
در بین مقامات حسام الدین آشنا که چند روز پیش توئیت کرده بود: «عجب تاریخی بشود تاریخ طبری» بعد از مرگ منصوری نوشت: «‏به نظر می‌رسد پرونده موسوم به طبری دارای ابعادی غیر اقتصادی هم هست. ‏بدون وجود شبکه‌هایی فعال در هر ۳ قوه و چه بسا نهاد‌های دیگر بعید است فسادی شکل بگیرد که یک متهمش در رومانی از دنیا رانده شود. نکند سر و ته پرونده زده شود. لطفا مراقب #داروی_نظافت باشید.» از سمت دیگر عبدا... گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان، در توئیترش نوشت: ‏ «بدون تردید اگر #قاضی_منصوری کشته شده باشد (خودکشی نکرده باشد)، تنها و تنها هدف حذف وی ضربه به نظام جمهوری اسلامی است، چون محاکمه وی تنها راه مفید برای ایران بود و راه دیگری نداشت. از فردا تحلیل‌ها را ببینید.»
علی شکوری راد دبیر کل حزب اتحادملت هم توئیت کرد: «مرگ ‎#قاضی‌منصوری پس از اینکه مشخص شد به‌زودی به ایران بازگردانده خواهد شد را نمی‌توان ساده دانست. او را باید ‎#سعیدامامی۲ تلقی‌کرد. دانسته‌های او ظاهرا باید با خود او به زیر خاک می‌رفت. کسانی که در دوران مسئولیت خود بدون توجه به قانون خودشیرینی و امتثال امر بکنند، سرنوشتشان همین است.» این موضع‌گیری‌ها در بین مردم هم با کمی شدت و ضعف و با چاشنی شایعه و اغراق دنبال می‌شود. رسمی‌ترین موضع‌گیری در‌این‌باره فعلا از سمت پلیس رومانی بوده که از پیدا شدن جسد او در ورودی لابی و داخل هتل گفته است و نه خارج از آن. همچنین وکیل او در صحبت‌هایی گفته است که با توجه به شناختی که از منصوری داشته احتمال خودکشی او منتفی است، چرا‌که در آخرین صحبت‌ها با این قاضی، او از بازگشتش به ایران و دفاع از خود در برابر اتهاماتش صحبت کرده است. به‌هر‌حال با گذشت این مدت کوتاه نمی‌توان خبری قطعی یا گمانه‌زنی صد‌در‌صد درباره قتل او داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نیلوفر‌‌
Germany
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
0
صلوات نثار تازه در گذشته گان
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->